Congenital heart disease occurs in 8 infants per 1000 live births. Nowadays a large portion of children with congenital heart disease can reach in adulthood due to developing operative techniques, postoperative care and medical treatment. In care of adults with congenital disease; the causes of disease, clinical symptos and signs, existing defect potential impacts and the impact of patient’s life style are known by nurses is important for planning and evaluating the care which is implemented to the patient. In this review, in adults pathophysiology of congenital heart disease, clinical manifestations, diagnosis / treatment and nursing diagnosis North American Nursing Diagnosis Association-(North American Nursing Diagnosis Association-NANDA), Nursing Interventions Classification (Nursing Intervention Classification NIC), Nursing Results Classification (Nursing Outcomes Classification-NOC) is dealt with taxonomic structures.
Keywords: Congenital heart disease, nursingKonjenital kalp hastalıkları 1000 canlı doğumda 8 bebekte görülür. Günümüzde gelişen operasyon teknikleri, postoperatif bakım ve medikal tedaviler sayesinde konjenital kalp hastalıklı çocukların büyük bir bölümü erişkin döneme ulaşabilmektedir. Konjenital kalp hastalığı olan erişkinlerin bakımında hemşirelerin hastalığın altta yatan nedenlerini, klinik belirti ve bulgularını, mevcut defektin olası etkilerini ve hastanın yaşam şekli üzerindeki etkilerini bilmeleri hastaya verilecek olan bakımın planlanması ve değerlendirilmesinde önemlidir. Bu derlemede erişkinlerde konjenital kalp hastalıklarının patofizyolojisi, klinik bulguları, tanı/tedavi yöntemleri ve hemşirelik tanıları Kuzey Amerika Hemşirelik Tanıları Birliği-(North American Nursing Diagnosis Association-NANDA), Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması (Nursing İntervention Classification-NIC),Hemşirelik Sonuçları Sınıflaması (Nursing Outcomes Classification-NOC) taksonomik yapıları ile ele alındı.
Anahtar Kelimeler: Konjenital kalp hastalıkları, hemşirelikCopyright © 2024 Turkish Journal of Cardiovascular Nursing