EISSN 2149-4975
pdf
The Effect of WhatsApp-Assisted ECG Training on Students’ Knowledge Levels [Turk J Card Nur]
Turk J Card Nur. 2024; 15(38): 152-155 | DOI: 10.5543/khd.2024.42104

The Effect of WhatsApp-Assisted ECG Training on Students’ Knowledge Levels

Canan Kaş1, Filiz Özel Çakır2
1Department of Midwifery, Kastamonu University, Faculty of Health Sciences, Kastamonu, Türkiye
2Department of Nursing, Kastamonu University, Faculty of Health Sciences, Kastamonu, Türkiye

Objective: Social media applications, such as WhatsApp, are widely used as teaching methods in many higher education institutions and have been shown to enhance student learning and motivation. It is believed that education supported by the WhatsApp application, which is easily accessible to university students via their phones, can positively influence students’ knowledge levels in electrocardiography (ECG) training. The objective of this research is to investigate the effect of WhatsApp-assisted ECG training on students’ knowledge levels.

Methods: This semi-randomized controlled study involved third-year nursing students enrolled in the elective Intensive Care Nursing course during the spring semester of 2022-2023. The study was conducted in the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences at a university in the Western Black Sea region of Türkiye. After providing ECG information through online education, a pretest was administered. Following the pretest, ECG rhythm analysis videos, pictures, and links to ECG games and quiz websites were shared via WhatsApp for one week. A posttest was conducted after the one-week intervention.

Results: While there was an average difference in students’ knowledge levels before and after the WhatsApp-assisted ECG training, this difference was not statistically significant.

Conclusion: As the average knowledge score of students increased after WhatsApp-assisted training, it may be beneficial to expand the use of web-based education approaches in the curriculum.

Keywords: ECG, Nursing education, WhatsApp

Whatsapp Destekli EKG Öğretiminin Öğrencilerin Bilgi Düzeylerine Etkisi

Canan Kaş1, Filiz Özel Çakır2
1Ebelik Bölümü, Kastamonu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Kastamonu, Türkiye
2Hemşirelik Bölümü, Kastamonu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Kastamonu, Türkiye

Amaç: WhatsApp gibi sosyal medya uygulamaları pek çok yükseköğretim kurumunda kullanılan ve öğrencilerin öğrenmelerine yardımcı olduğu, motivasyonlarını arttırdığı saptanan bir öğretim yöntemidir. Üniversite öğrencilerinin telefonlarıyla her an ulaşabileceği düşünülen WhatsApp uygulamasıyla Destekli Eğitimin EKG Öğretiminde Öğrencilerin Bilgi Düzeylerini etkileyeceği düşünülmektedir. Araştırmamızın amacı Whatsapp destekli EKG öğretiminin öğrencilerin bilgi düzeylerine etkisinin incelenmesidir.

Yöntem: Çalışma, 2022-2023 bahar döneminde öğrenim gören 3. Sınıf hemşirelik bölümü seçmeli derslerinden yoğun bakım hemşireliğini alan öğrencilerin katılımıyla yarı randomize kontrollü olarak yapılmıştır. Çalışma, Türkiye’de Batı Karadeniz bölgesinde yer alan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere EKG bilgisi online eğitim ile verildikten sonra öntest uygulaması yapıldı. Öntest uygulaması sonrası bir hafta boyunca Whatsapp üzerinden EKG ritm analizleri video, resim, EKG oyun ve quiz siteleri internet sitesi adresleri gönderildikten bir hafta sonra sontest uygulandı.

Bulgular: Öğrencilerin whatsapp destekli EKG eğitimi öncesi ve sonrası bilgi düzeyi ortalama bazında farklılık görülmesine rağmen fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmadı.

Sonuç: WhatsApp destekli eğitim sonrasında öğrencilerin ortalama bilgi puanının artması nedeniyle web tabanlı eğitim yaklaşımlarının müfredatlarda arttrılması önerilebilir.

Anahtar Kelimeler: EKG, Hemşirelik eğitimi, WhatsApp

Corresponding Author: Canan Kaş
Manuscript Language: English
×
APA
NLM
AMA
MLA
Chicago
Copied!
CITE
Quick Search

Copyright © 2024 Turkish Journal of Cardiovascular Nursing



Kare Publishing is a subsidiary of Kare Media.